Sista semesterveckan snart över

0kommentarer

Vår sista semestervecka har vi fått uppleva en massa nya saker och kört bil i ca 250 mil.
Vi började med ett stopp hos bästa M o C, där blev god mat och bastubad. Dom är fina vänner, som man ska vårda ömt.
I tisdags drog vi ner till Trelleborg, tanken var att vi skulle sova i bilen över natten. Men det kändes inte som ett bra alternativ när vi väl var framme. Så vi checkade in på hotell istället.
Onsdag morgon tog vi båten över till Rostock. Båtfärden på 6 timmar kändes som 120 timmar. En tråkig taxfree, tråkig restaurang och noll saker att göra för en rastlös själ som mig. Fast tiden gick fortare när vi spelade kort.
När vi väl var framme i Tyskland, tog vi fram Google maps och rattade vidare till Lübeck. Jag  var något nervös när vi körde på autobahn, tur det var Henke som satt bakom ratten och inte jag.
Vilken härlig överraskning det blev när vi checkade in på hotellet i Lübeck. Fina rum, städat, fräscht och en härlig bakgård.

Det tog ca 20 minuter att gå ner till centrum och återigen använde vi Google maps för att hitta en bra restaurang. Till vår stora förtjusning så serverade Peter pane lchf burgare. Den var supergod.

Efter maten gick vi runt i staden, handlade lite och satte oss vid ån och lyssnade på livemusik. Lübeck är en fin stad, där alla cyklar och varje buss är en unik vandrande reklampelare. Stämningen var skönt avslappnad. Sen hittade jag även lite smårolig saker som färgade råa ägg, en öl som hette flensburger 😂

Torsdag checkade vi ut, drog till Calles för att handla lite och det roliga var att på parkeringen var det bara svenskreggade bilar.
Därefter rattade vi bilen till Purtgarden för att ta färjan över till Rödby. När vi stod där på färjeterminalen så hade vi fortfarande inte bestämt oss om vi skulle köra hela vägen hem eller stanna en natt i Danmark. Jag googlade runt, hittade en stad som hette Køge som låg 4 mil innan Köpenhamn. Vi hittade ett billigt hotell och bokade den.
Bästa beslutet vi gjorde. Vilken stad, wow säger jag bara. Vi hyrde cyklar, cyklade runt, hittade världens bästa restaurang med den godaste kalvköttet jag ätit och vi badade i havet. Helt underbart och magiskt eftermiddag/kväll hade vi.

Givetvis hittade jag lite roliga saker i Danmark också, vad sägs som fredagsslik 😂

Fredagen tackade vi oss och började färden hemåt. Var jag nervös på autobahn så var det ingenting mot när vi kom till Köpenhamn, fem filer och jag kallsvettades. Öresundsbron var betydlig kortare än vad jag hade föreställt mig. Men vad smidigt att åka den över till Sverige och vi lyckades smuggla med en dansk plastpåse som ville med till Sverige.

Väl hemma i Nybban igen, så packade vi upp, fixa i ordning oss och tog tåget in till Kalmar marknad. Avslutade kvällen med ett skönt altanhäng med Ds kompisar. Igår var vi hos mamma hela kvällen. Sista semesterdagen är idag och jag ska villigt erkänna att jag har ångest. Vi har haft en underbar sista semestervecka, fått massa nya härliga minnen och lärt oss att vi svenskar äger på att koka kaffe.