LCHF eller inte

2kommentarer

Jag är villrådig till tusen. Som ni säkert vet så lovade jag mig själv att hålla en strikt LCHF diet i två månader. Jag kan väl uttrycka mig som så här att jag hade förväntat mig mer än vad jag har fått ut av det. De positiva är att jag inte längre har något sockersug och har inte en sån där "uppsvälld-gasmage" längre. Men annars? nja, handen på hjärtat jag är villrådig. Som sagt jag hade förväntat mig mer och det är inte så att jag har vräkt i mig bara en massa fett utan det har varit helt enligt (Kostdoktorn, 56kilo och Katrin Z) LCHF diet. Sen vet jag inte om det beror mycket på att jag tränar så pass mycket som jag gör. Kanske borde jag ge det lite längre tid, för två månader kanske inte är tillräckligt lång tid? Kanske borde jag "gå över" till det som alla andra som styrketränar gör (äta mycket protein och tänka kalorier). Ja ni fattar hur min hjärna surrar med alla dessa tankar. För någonting som jag har är motivation till att träna, det är liksom en del av mig nu. Hjälp, tips och idéer tar jag tacksamt emot.

2 kommentarer

Sharp

20 Feb 2013 21:50

Det finns ingen "universaldiet" som funkar för alla, man måste prova, prova och prova tills man hittar det som funkar för en själv. Det finns bra grejer med LCHF men den ärknappast den superfantastiska lösningen för alla som en del frälsta vill ha det till. Och jag tycker den begränsar en ganska mycket. Själv skulle jag aldrig klara en "ren" LCHF-diet men jag tar till mig lite tips från den eftersom kolhydrater inte är bra för diabetiker. Tränar man mycket så kan man äta ganska mycket och man behöver inte vara livrädd för kolhydrater heller bara man är försiktig med mängderna. Gamla tallriksmodellen är faktiskt inte så fel, halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel långsamma kolhydrater!

Helena

20 Feb 2013 22:09

Jag skulle nog inte klara LCHF. Men jag tror att vid viktnedgång är nog ändå det viktigaste, bortsett från att skippa skitmaten, att hålla ner på kolhydrater...
Jag gick ner 30 kg med Itrim, och under viktnedgången ska man inte äta kolhydrater alls, utan en handflatas storlek med protein och tre knytnävar med grönsaker (riktiga, inte gurka osv såklart). När man e viktstabil sen får man byta en knytnäve grönsaker mot kolhydrater.. Funkar skitbra!

Kommentera

Publiceras ej