Grattis min lilla bärfis på din 8-årsdag. Tänk att äntligen har dagen kommit, som du så länge har längtat efter, din dag, din födelsedag. Idag firar du den med din pappa och den delen av din släkt. Första året jag inte kommer in och sjunger "ja, må du leva", i år var det din pappa som kom in och sjöng för dig. Å andra sidan så har jag inte ensamrätt på dina födelsedagar och jag vet att du har haft världens finaste firande idag. Om din pappa och jag hade bott närmare varandra, så vet jag att vi idag hade firat dig tillsammans. Du är min bärfis, ett år äldre och den finaste som går i ett par skor. Grattis min tös.

Vår sista semestervecka har vi fått uppleva en massa nya saker och kört bil i ca 250 mil.
Vi började med ett stopp hos bästa M o C, där blev god mat och bastubad. Dom är fina vänner, som man ska vårda ömt.
I tisdags drog vi ner till Trelleborg, tanken var att vi skulle sova i bilen över natten. Men det kändes inte som ett bra alternativ när vi väl var framme. Så vi checkade in på hotell istället.
Onsdag morgon tog vi båten över till Rostock. Båtfärden på 6 timmar kändes som 120 timmar. En tråkig taxfree, tråkig restaurang och noll saker att göra för en rastlös själ som mig. Fast tiden gick fortare när vi spelade kort.
När vi väl var framme i Tyskland, tog vi fram Google maps och rattade vidare till Lübeck. Jag  var något nervös när vi körde på autobahn, tur det var Henke som satt bakom ratten och inte jag.
Vilken härlig överraskning det blev när vi checkade in på hotellet i Lübeck. Fina rum, städat, fräscht och en härlig bakgård.

Det tog ca 20 minuter att gå ner till centrum och återigen använde vi Google maps för att hitta en bra restaurang. Till vår stora förtjusning så serverade Peter pane lchf burgare. Den var supergod.

Efter maten gick vi runt i staden, handlade lite och satte oss vid ån och lyssnade på livemusik. Lübeck är en fin stad, där alla cyklar och varje buss är en unik vandrande reklampelare. Stämningen var skönt avslappnad. Sen hittade jag även lite smårolig saker som färgade råa ägg, en öl som hette flensburger 😂

Torsdag checkade vi ut, drog till Calles för att handla lite och det roliga var att på parkeringen var det bara svenskreggade bilar.
Därefter rattade vi bilen till Purtgarden för att ta färjan över till Rödby. När vi stod där på färjeterminalen så hade vi fortfarande inte bestämt oss om vi skulle köra hela vägen hem eller stanna en natt i Danmark. Jag googlade runt, hittade en stad som hette Køge som låg 4 mil innan Köpenhamn. Vi hittade ett billigt hotell och bokade den.
Bästa beslutet vi gjorde. Vilken stad, wow säger jag bara. Vi hyrde cyklar, cyklade runt, hittade världens bästa restaurang med den godaste kalvköttet jag ätit och vi badade i havet. Helt underbart och magiskt eftermiddag/kväll hade vi.

Givetvis hittade jag lite roliga saker i Danmark också, vad sägs som fredagsslik 😂

Fredagen tackade vi oss och började färden hemåt. Var jag nervös på autobahn så var det ingenting mot när vi kom till Köpenhamn, fem filer och jag kallsvettades. Öresundsbron var betydlig kortare än vad jag hade föreställt mig. Men vad smidigt att åka den över till Sverige och vi lyckades smuggla med en dansk plastpåse som ville med till Sverige.

Väl hemma i Nybban igen, så packade vi upp, fixa i ordning oss och tog tåget in till Kalmar marknad. Avslutade kvällen med ett skönt altanhäng med Ds kompisar. Igår var vi hos mamma hela kvällen. Sista semesterdagen är idag och jag ska villigt erkänna att jag har ångest. Vi har haft en underbar sista semestervecka, fått massa nya härliga minnen och lärt oss att vi svenskar äger på att koka kaffe.

Ja, resan till Polen började med ett besök på akuten då Y tyckte det var lämpligt att hoppa ner från ett tak till en studsmatta. En rejäl stukning och ett par kryckor senare drog vi ner till Karlskrona för att ta kvällsfärjan över.

Vi kom fram till Polen dagen efter kl 07.30. Vi bestämde oss för att ta taxi till hotellet och delade upp vårt gäng på 8 personer i två taxibilar. Den andra taxin körde innan oss, men vi kom fram före. Vår taxichaufför a la gammal tant på 70 bast körde som en galning. Vi checkade in, handlade frukost och sen drog vi ner till staden Gydina.

Dag två beslutade vi oss för att åka till Gdansk. Vi lyckades hitta vilken spårvagn vi skulle ta, vi lyckades köpa biljetter och hamna på rätt spårvagn. Inte illa pinkat. Det är ju trotts allt liiiite mer folk i rörelse och mycket mer intensivare tempo här än hemma i lilla Nybban. Folk springer kors och tvärs.

Det första vi gjorde var att hitta en restaurang för att få i oss mat. För i den här familjen måste vi alla äta mellan var tredje/fjärde timme annars blir det tredje världskriget. Maten här i Polen är supergod och billig. Personalen är otroligt serviceinriktade och trevlig. Med teckenspråk, några polska ord här och där, blandat med engelska så gör vi oss förstådda.

Att vara välplanerade i minsta detalj ligger inte i min natur, därför blir det lätt sponata infall. Ett av dom infallen var att vi tog en guidetur i gigantisk golfbil. Bästa infallet på hela resan för vi fick se så mycket som vi annars inte skulle ha fått se. Guiden var en stört skön snubbe.

Därefter gick vi på den berömda gågatan, kollade in alla båtar och handlade bla världens största glassar. I Polen ska det vara stora glassar, men äter man inte upp dom fort så går dom av.

Eftersom jag hade fått en lättare form av hjärnsläpp (skyller på värmen) så trodde jag att vi hade en dag tillgodo kvar. Vi hade bestämt oss för att bada i sopot, men kvällen innan kom vi på att det inte gick för vi skulle ju med kvällsbåten hem på kvällen. Så då fick vi göra Gydina osäkert istället. Den här gången valde vi att åka pariserhjul, karuseller, äta gott och kolla in nya delar av staden.

Det absolut mest intensiva delen av hela resan var att få tag på hur vi skulle ta oss från Gydinas station till terminalen. Herregudars vilken pärs det var. Taxin som ville ta överpriser, som sen visades sig vara svarttaxin (konstiga var att de hade taxi skylt på taket) dom tackade jag bestämt nej till. Inga riktiga taxin fanns att få tag på. Vi fick googla, fråga oss fram hur vi hittade till bussen som tog oss till terminalen. Efter att jag och Henke delat på oss, fått samma information (ja, för det är inte många polacker som kan prata engelska) så lyckades jag ta ut pengar från en polsk bankomat, vi fick gå en bra bit ifrån stationen och vi hittade tillslut vart vi skulle kliva på. Med en busschaufför som bokstavligen körde som en galning så kom vi till slut fram till terminalen kl 19.30 (sista incheckningen var kl 20.00).

Nu är vi hemma igen, med bla en resväska som inte pallade trycket. Vi har gått runt milen varje dag, vi har fått många roliga minnen som kommer att bevaras i minnesbanken, vi har bråkat, varit trötta, gråtit, varit glada, lyckliga och stämningsfulla av alla nya intryck. Familjen Konstys äventyr i Polen är numera avklarad.

En av tre veckors semester har passerat. Vad har vi gjort? Latat oss och tagit dagen som den kommer. Givetvis har det blivit en massa bad i denna värmen.

Den här veckan väntas helt nya äventyr, berättar mer om dom sen.
Vilken dag vi har haft, jag och trion. Det började med bio (väldigt konstigt att inte fler hade nappat på erbjudandet att barn mellan 6-15 år går in gratis i Folkan här i Nybban).

Därefter kom vi hem, åt middag och beslutade oss i sista sekund för att dra på cirkus. Då blev det bara jag och småttingarna. Vilken cirkus sen då, jag blev faktiskt glatt överraskad. Ungarna var i extas och det glädjer mig att dom gillade det lika mycket som jag. Tack cirkus olympia för denna tillställning. Nu säger jag god natt.

Hela den här veckan har jag vaknat innan barnen och inre kunnat somna om. Vad är det för fel på mig? När jag får sova, så vaknar jag tidigt.

Enda fördelen är väl att man får dricka sitt kaffe i lugn och ro innan dagen rullar igång.

Vi har haft en bra start på semestern.

Igår var det vinna eller försvinna som gällde. Tror att hela Sveriges befolkning minus dom som är totalt ointresserad av fotboll kollade på matchen.
Vi hade bokat bord på SportBar, käkade buffé och kollade på matchen utomhus i det fina vädret. Hur det gick, det vet ni redan säkert. Vi hade det trevligt iallafall.

Min efterlängtade semester har börjat och nu ska jag göra allt som faller mig in att göra. Inga andra måsten, om och men. Eller jo, vem försöker jag lura egentligen. Det finns ett hem som ska skötas, barn att utfodra och aktiveras. Ja, vad saker vi ska hitta på. Och jag hittade denna snyggingen igen. Mina levis shorts 501or så klart och det bästa av allt är att jag kom i dom.

När händer det att jag är hemma själv? Typ aldrig, men nu är jag det. Bubben är hos sin mamma, D i Kalmar, Y i stan och J hos kompisen här bredvid. Vet ni vad jag gör då? Smygäter glass, bara för att jag kan. Snål på kolhydrater och så gudomligt god.

Det finns en sak som jag faktiskt är uppriktigt ledsen över. Mer än vad jag erkänner för någon och kanske till och med för mig själv. Varför kan inte du acceptera det som alla andra kan? Varför? Det är utanför mitt förstånd och jag kommer nog aldrig att förstå.

Livet går vidare, men då och då kommer det där vidriga hugget i hjärtat.

Herre jösses vilken match, den var sjukt spännande. Jag svettades av nervositet, hoppade, studsade och skrek rakt ut av lycka. Jag tror hela Sverige firar vinsten idag, om inte så borde man göra det.
Grattis till oss.

Vilken fin eftermiddag vi startade med den här veckan. Mamma kom förbi på en kaffe, jag tvingade med henne till Risse så Joline och hennes kompis fick bada lite. Avkoppling, sysselsättning för barnen och egentid med mamma= bra kombo.

Nu återstår fyra arbetsdagar innan semester, märks det att jag räknar ner.